zondag 7 juni 2015

Trijn

Trijn heeft ons land vertegenwoordigd op het songfestival. Nu was ik in deze periode in het land der schapen (Schotland) dus ik heb niet alles kunnen volgen. Was ik in Nederland gebleven, dan had ik het ook niet gevolgd, maar goed, heel veel mensen vinden dit leuk, dus prima… In alle vroegte, voordat ik de Highlands inloop, lees ik dat Trijn het niet gered heeft en... er is veel commotie geweest om haar jurk. Trijn ging er voor! Ze wilde alles uit de kast halen en ze wilde laten zien wat ze in huis (jurk?) had.

Het werd een grote discussie. Veel mannen kregen plotseling interesse in het songfestival en gingen er echt even voor zitten. Veel dames spraken er schande over, dit kon echt niet… Zij winnen uiteindelijk de discussie. De heren zappen over naar het darten of voetbal en Trijntje… Trijn verschijnt in gesloten broekpak en zingt een liedje. Alle mannen afgehaakt, geen stemmen, Trijntje redt het niet.

Heel Nederland in rep en roer en nu slaat minister Jet Bussemaker toe: “Dit kan niet, dit mag nooit meer gebeuren!” Voorpaginanieuws in alle kranten. Bussemakers stelt acuut een wet in om vanaf 2016 verplicht het vak muziek terug te laten keren op alle basisscholen. Alle basisschoolhoofden die ik zie op de journaaluitzendingen zijn zeer lovend over de daadkracht van deze minister van onderwijs. Dat belooft wat over 10 jaar, dan gaan we het songfestival vast en zeker winnen!!!

Meer muziek in het basisonderwijs, mooi hoor, gaan ze dit op de woensdagmiddag doen? Of… worden er weer andere vakken uit geknikkerd?

Als oud gymleraar zit ik weer met kromme tenen, veel sportdocenten zijn verdwenen uit het onderwijs, bewegingsonderwijs heeft geen prioriteit meer, er is geen schoolzwemmen meer, 50 % van de kinderen is te dik. Ja, er is wel gymles van de juf, beetje paaltjesvoetbal en misschien ook nog wel trefbal, maar… een salto maken met de minitramp? Levensgevaarlijk, mag ook niet, de juffies zijn niet meer bevoegd om met toestellen te mogen werken, dus de minitramp en andere turntoestellen staan onder het stof in het berghok.

Tot zover deze inleiding, ik kom er op terug.

Het is voorjaar en dit keer loopt een knul van 17 mee met de kudde, leuk en bijzonder, want het zijn vaak de mensen boven de veertig, die met mij mee lopen. Zij maken daar eerder tijd voor vrij. Jongelui trekken meestal hun neus op voor een herder en zien er helemaal niets in. Maar deze jonge adolescent wel. Zijn naam is Walter, hij volgt middelbaar onderwijs.
Hij toont daadwerkelijk interesse en stelt al na een half uur gerichte vragen over de hond. Met trots vertel ik over mijn hondje en laat verschillende manieren van communiceren zien.

Daarna slenteren we achter de kudde aan over een breed pad en Walter kijkt al enige tijd tegen de achterkant van de schapen aan en stelt dan schuchter de volgende vraag: “Ehhhh, wat zijn die dingen daar aan de onderkant…?” Ik kijk hem ongeloofwaardig aan, maar ik zie dat hij het echt meent. “Je bedoelt die dingen?” vraag ik hem. “Ja.” zegt hij. “O, dat zijn de uiers van het schaap.” “Uiers?” vraagt hij.... Even denk ik: “Komt dit stadsjoch uit een ei? Weet hij het echt niet?” Ik kijk hem aan en hij meent het echt, hij weet het niet… hoe leg ik hem dit nu uit? In een flits zegt mijn jarenlange onderwijservaring: “Simpel houden, spreek zijn eigen taal en kom met een voorbeeld” en dat doe ik.

“Ooo... uiers zijn TIETEN, het zijn schapentieten!” “ Maarre….. de lammetjes drinken toch niet meer…?” stamelt hij... “Het wordt steeds gekker!” denk ik en bedenk nog snel een voorbeeld. “Geeft jouw moeder jou nog de borst?” vraag ik hem. Lachend antwoordt hij: “Nee, natuurlijk niet” “Okee” zeg ik, “Maar ze heeft nog wel tieten?” vraag ik hem. “Ja” zegt hij lachend en ik zie dat hij het nu begrijpt.

Het gesprek gaat verder over de honden en we hebben een leuke ochtend. We nemen afscheid en Walter vindt het een hele mooie ervaring.

's Middags loop ik alleen verder en ik laat het ochtendgebeuren nog eens passeren in mijn hoofd. Ik geloof het haast niet, maar het is ECHT gebeurd. Grappig, maar eigenlijk ook uiterst droevig. En ik vraag mij af: “Wat doen ze tegenwoordig nog op die scholen in de stad? Wat leren kinderen nog van de natuur, van de dieren in de polders? Kinderen weten tegenwoordig niet meer waar de melk vandaan komt, kinderen weten niet meer wat “kroost” is en… kinderen weten dus ook niet meer wat een… UIER… is.

Extra muziek lessen vanaf 2016 op de basisscholen… het zal wel... maar minister Bussemaker… Het bovenstaande is geen verhaaltje, het is echt gebeurd!
Plotseling word ik boos op Trijn, op Trijntje, ze had gewoon die choquerende open jurk aan moeten doen! Dan was heel Nederland in rep en roer en men had dan echt schande gesproken over de borsten van Trijntje, tot in de Tweede Kamer toe!

En elke school zou dan de ochtend beginnen met een kringgesprek en het zou dan gaan over de borsten van Trijntje enne... enne… en dan zou in elke groep op elke school een peutertje van 5 jaar midden in het kringgesprek roepen: “Mijn mama heeft ook grote borsten en daar zit melk in voor kleine Carla, want die is net geboren en baby’tje Carla gaat drinken bij mama...” De kleuterjuffrouwen onderbreken dan deze guitige peutertjes en zullen dan zeggen: “Ja, het baby’tje gaat drinken bij mama, net als de jonge hondjes bij hun moeder, of de kleine poesjes bij de mama-poes, of net als de lammetjes bij het moeder schaap, die drinken uit de uiers van het moederschaap…

“UIERS? Wat is dat, vragen dan alle peuters? Alle juffrouwen schrikken zich dan dood en constateren dan hoever de kinderen uit de stad al verwijderd zijn van de natuur… Kinderen weten niet meer wat UIERS zijn…

Alle juffrouwen gaan dan boze en verontwaardigde brieven schrijven naar de minister van onderwijs, Jet Bussemaker en… ze gaat overstag. De scholen worden verplicht om in 2016 natuurlessen te volgen in polders, en, nee niet met de auto, de kinderen gaan fietsen of ze gaan lekker lopen (extra gymlessen) en onderweg mogen ze allerlei liedjes zingen (de extra muzieklessen) en dan eindelijk, in de polders leren de kinderen de natuur kennen, ze leren over de planten en het groen en ze leren wat UIERS zijn: gewoon… schapentieten…

Maar nee hoor… Trijntje trekt een broekpak aan…..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten